بـیـوگـرافــی کـامـل امید اخباراتی

امید اخباراتی (Omid Akhbarati) بازرگان، فعال اقتصادی و یک کنشگر حوزه فرهنگ و هنر ایرانی

امید اخباراتی کیست بیوگرافی امید اخباراتی ؟

زندگی شخصی امید اخباراتی

امیداخباراتی (Omid Akhbarati)، بازرگان، فعال اقتصادی و یک کنشگر حوزه فرهنگ و هنر ایرانی است که در خانواده‌ای آشنا به فعالیت‌های اقتصادی در سال 1355، در محله‌ی دِزاشیب شمیرانات تهران، به دنیا آمد و در این فضا دوران کودکی و نوجوانی خود را سپری کرد.

امید اخباراتی
زندگی حرفه‌ای – ورود به فضای کسب‌وکار

امید اخباراتی(Omid Akhbarati)، از ابتدای نوجوانی علاقه و استعداد خود را در کارهای اقتصادی یافت و در همان زمان وارد فضای کسب‌وکار شد. وی در کنار پدربزرگ مرحوم و پدرش، در بازار تهران فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع و ادبیات و زیربنای اقتصاد را با استفاده از آموزه‌های بازرگانی این دو عزیز یاد گرفت. شوق، علاقه و پشتکار وی در تجارت، کم‌کم از او یک جوان باتجربه ساخت و فضاهای مختلف را تجربه و لمس کرد و در این مسیر مراوده با تاجران بزرگ داخلی و خارجی متعدد، درس‌های بسیاری برای وی به همراه داشت. حجره محل آغاز فعالیت امیداخباراتی، که در چهارراه گلوبندک بازار تهران واقع شده است و سه نسل از خانواده اخباراتی در آن مشغول به فعالیت بازرگانی بوده‌اند، به‌عنوان سکوی پرتاب و محل پرورش استعدادهای وی، تحت عنوان «دفتر بازرگانی امید اخباراتی» باقی مانده و هنوز دایر می‌باشد.

زندگی حرفه‌ای – استقلال اقتصادی و ورود به فضای تجارت بین‌المللی

امید اخباراتی پس از مدتی کسب تجربه در بازار تهران، به سمت استقلال از خانواده حرکت کرد. او در اولین فعالیت جدی و بین‌المللی خود «شرکت کیمیاپژوه» را با قدمت بیش از دو دهه فعالیت در حوزه تهیه و توزیع مواد شیمیایی، صنعتی و آزمایشگاهی به دست گرفت که این شرکت تأمین‌کننده مواد شیمایی شرکت‌ها و صنایع بسیاری از قبیل شرکت‌های تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، مراکز تحقیقاتی، کارخانه‌های وابسته به صنایع نساجی، داروسازی، چرم، مواد بهداشتی و شوینده، پتروشیمی و حتی لاستیک‌سازی بود. کیمیاپژوه که در آن زمان موفق به کسب نمایندگی از چندین کشور معتبر اروپایی شده بود، متأسفانه تحریم‌ها کلیه فعالیت‌هایش را به ورطه خاموشی کشاند.

امید اخباراتی شرکت صنعتی کیمیاپژوه
امید اخباراتی شرکت صنعتی کیمیاپژوه

حضور فعال این شرکت در نمایشگاه‌های صنعت پزشکی مقدمه آشنایی مجموعه با فعالان بخش سلامت و مالکان و رؤسای بیمارستان‌های مختلف کشور را ایجاد کرد که این آشنایی منجر به خرید بیمارستان پاستورنو تهران توسط مجموعه امید اخباراتی در سال‌های بعد شد.

اینجا در رابطه با شرکت کیمیا پژوه بیشتر بخوانید.

 

گسترش فعالیت‌های صنعتی با «شرکت اکشن»

با تجربه کسب‌شده در مدیریت چندین شرکت صنعتی در حوزه‌های مختلف، مجموعه امید اخباراتی در حوزه صنعت، به سراغ بخش مهمی رفت. این مجموعه با تلاش فراوان توانست شرکت سنباده اکشن را بازسازی و به روال تولید بازگرداند. این شرکت که می‌توان آن را در زمان خود، تنها تولیدکننده سنباده در خاورمیانه دانست، به دلایل مختلف از چرخه بهره‌برداری خارج شده بود. امید اخباراتی با استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا، خط تولید کارخانه اکشن را مجدداً راه‌اندازی کرد.

کارخانه اکشن امید اخباراتی
خط تولید کارخانه اکشن

متأسفانه واردات بی‌رویه و قاچاق این محصولات و عدم وجود حمایت‌های دولتی و مردمی از تولیدات داخلی در آن برهه زمانی، مشکلاتی را در این مسیر ایجاد کرد. همچنین با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و رشد چشم‌گیر قیمت ارز و با توجه به اینکه عمده مواد اولیه‌ی این شرکت وابسته به واردات بود، هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده بسیاری را پیش روی مجموعه امید اخباراتی قرار داد و با کاهش بهره‌وری، وی ناچار به تعطیلی این کارخانه و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخشی دیگر شد.

اینجا در رابطه با شرکت اکشن بیشتر بخوانید.

 

ورود به عرصه‌های مختلف تجاری-اقتصادی

در بیش از سه دهه فعالیت اقتصادی، با توجه به قدرت ریسک‌پذیری بالا، مجموعه امید اخباراتی وارد حوزه‌های مختلف تجاری-اقتصادی شده است و توانسته است تجارب ارزنده‌ای را در دو سطح داخلی و بین‌المللی کسب کند. تأسیس و مدیریت چندین شرکت ساختمانی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شرکت‌های حقوقی، شرکت مواد غذایی، شرکت نوشیدنی و… تنها گوشه‌ای از این فعالیت‌ها هستند.

ورود به صنعت سلامت؛ بیمارستان پاستورنو با نیم‌قرن سابقه

مجموعه امیداخباراتی همان‌طور که گفته شد با توجه به پیشینه فعالیت در صنعت درمان در شرکت کیمیاپژوه، وارد صنعت سلامت کشور شد و به‌عنوان تنها سهامدار «بیمارستان فوق تخصصی پاستورنو تهران»، این بیمارستان را بازسازی و در اختیار مردم عزیز کشورمان قرار داد. بیمارستان پاستورنو در سال 1353 تأسیس و قریب بر 50 سال است که در حوزه درمان و ارائه خدمات پزشکی مشغول به خدمت‌رسانی است. این بیمارستان در شرایط سخت کرونا، با چشم‌پوشی از منافع و گردش مالی این بیماری برای بخش‌های بیمارستانی، خدمت‌رسانی به مردم را متوقف نکرد و با گذار از آن شرایط سخت، همچنان به فعالیت خود با مدیریت خانواده اخباراتی ادامه می‌دهد.

امید اخباراتی پاستورنو
بیمارستان پاستورنو تهران به ریاست هیئت مدیره آقای امید اخباراتی

اینجا در رابطه با بیمارستان پاستورنو تهران بیشتر بخوانید.

 

فعالیت در عرصه تجارت بین‌المللی

مراوده با تاجران داخلی و خارجی فعال در عرصه تجارت بین‌المللی از عنفوان جوانی، تجارب بسیاری را برای امید اخباراتی به همراه داشت و با تکیه بر این تجارب او در امارات متحده عربی، آلمان و.. چندین شرکت بین‌المللی را تأسیس کرد و در حوزه‌های مختلف توانست محصولات رقابتی ایران را وارد چرخه‌ی صادرات کند، هرچند که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از این فعالیت‌ها محدود و یا متوقف شدند.

ورود به صنعت مواد غذایی

مجموعه امید اخباراتی (Omid Akhbarati) با بهره‌گیری از یک تیم تخصصی، وارد فضای صنعت غذایی کشور شد و توانست شرکت صنایع غذایی مشتامید را ری برند و مجدداً راه‌اندازی کند. این کارخانه در حال حاضر در فاز آزمایشی برای رسیدن به یک محصول غذایی آماده ارزان و باکیفیت به سر می‌برد. در کنار این شرکت، شرکت نوشامید نیز به‌عنوان یک شرکت مواد نوشیدنی گیاهی، در برنامه‌های مجموعه امیداخباراتی قرار دارد و نوشامید نیز به دنبال طی کردن مراحل آزمایشی خود برای رسیدن به یک محصول صنعتی و رقابتی هست. این دو شرکت با حضور در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مراسم اکران خصوصی «فیلم بی‌همه‌چیز» و… توانستند از فرصت برای نظرسنجی و ذائقه‌سنجی از طیف قابل‌توجهی از مردم در مورد محصولات خود استفاده کنند.

اینجا در رابطه با شرکت مشتامید و نوشامید بیشتر بخوانید.

 

چشم‌انداز تولید ثروت پاک از زمین پاک

مجموعه امید اخباراتی، با چشم‌انداز «تولید ثروت پاک از زمین پاک» به سمت تأسیس شرکت «مزرعه امید» رفت. در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی، دست از تولید کشیده و به سمت ورود به فضاهای غیرمولد حرکت کرده‌اند، «شرکت مزرعه امید» فعالیت خود را در راستای اشتغال‌زایی از مسیر تولید محصولات کشاورزی، در مناطق زرخیز و کمتر برخوردار ازجمله سیستان و بلوچستان، ماهان کرمان و بخش‌های دیگر ازجمله اطراف کهریزک، قزوین و… با صرف هزینه‌های قابل‌توجهی آغاز کرده است. اساس انتخاب برای این فعالیت، تمرکز بر روی مناطق دارای پتانسیل، اما بازمانده از توسعه کشور بوده است تا ضمن بهره‌برداری از سرمایه‌های مغفول مانده و رهاشده ملی، حرکتی در جهت توسعه اقتصادی در این مناطق صورت پذیرد. این شرکت در حال حاضر در فاز آزمایشی به سر می‌برد و فعالیت‌های توسعه‌ای خود را در آینده‌ای نه‌چندان دور به امید خدا آغاز خواهد کرد.

اینجا در رابطه با شرکت مزرعه امید بیشتر بخوانید.

 

تأسیس بنیاد خیریه امید اخباراتی 

تبلور تأسیس بنیاد مهر امید اخباراتی (Omid AKhbarati Foundation) را در عنفوان جوانی امید اخباراتی باید پیگیری کرد، سال‌هایی که برای نخستین بار این ایده برای یک جوان به ارمغان آمد که اعطای یک وام، به پدری که دردمند تهیه جهیزیه فرزند دلبندش است، می‌تواند «یک روز خوب» را به دیگری هدیه دهد. گویا خرید چند بلیت اتوبوس از دکه پایانه سرپل تجریش و آشنایی با مردی میان‌سال، بهانه‌ای بود تا دوباره طعم شیرین یک روز خوب برای یک هم نوع هدیه‌ای ارزنده برای این جوان باشد. چشیدن‌های مدام و پی‌درپی این طعم شیرین، انگیزه‌ای شد برای تحقق هر روزه‌ی یک روز خوب برای همه و تأسیس بنیاد امید اخباراتی. این خیریه بیش از سه دهه بدون دریافت هیچ‌گونه اعانه‌ای از مردم و یا هر نهاد دولتی و غیردولتی، توانسته است اقدامات بسیار خوبی را شامل محرومیت‌زدایی، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، کمک‌رسانی به مناطق سیل و زلزله‌زده، اعطاء و پرداخت تسهیلات مالی و کمک‌هزینه برای ارتقاء سطح کیفی آموزش‌وپرورش، ایجاد و ساخت مکان‌های فرهنگی اعم از مدرسه، فرهنگسرا و کتابخانه، حمایت مادی و معنوی از فعالیت‌های دینی و مذهبی و پژوهش در مسائل اعتقادی و … به سرانجام رساند و تمامی هزینه‌های این موارد توسط مؤسس آن تأمین و پرداخت می‌گردد.

اینجا در رابطه با بنیاد امید اخباراتی بیشتر بخوانید.

 

آن‌سوی اقتصاد؛ پا گذاشتن به عرصه فرهنگ و هنر

فعالیت‌های اقتصادی متعدد، امیداخباراتی را از پرداختن به علاقه فردی‌اش در حوزه فرهنگ و هنر بازنداشت و این کشش درونی وی را در جوانی به سمت فعالیت‌هایی جسته‌وگریخته فرهنگی-هنری سوق داد و پس از مدتی برای گسترش این اقدامات و فعالیت منسجم و تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر، موسسه فرهنگی چندمنظوره امید را به همراه جمعی از فعالان این بخش به‌صورت رسمی تأسیس کرد.

موسسه فرهنگی امید به‌عنوان حامی، مجری و سرمایه‌گذار طرح‌های فرهنگی- هنری با تمرکز بر چهار حوزه زیر در حال فعالیت است:

  1. نشر کتاب و مجله با تکیه‌بر انتشارات عطامید (عطایی) با حدود یک قرن سابقه در حوزه نشر؛
  2. بسترسازی برای کتاب و کتاب‌خوانی با توزیع بُن کتاب، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و…،؛
  3. تولید محتوا و پویانمایی متناسب با استانداردهای بین‌المللی با استفاده از شرکت پویانمایی سپهرامید با قریب بر دو دهه فعالیت گسترده در این حوزه؛
  4. سرمایه‌گذاری کامل و درصدی در فیلم‌های کوتاه و بلند سینمایی و طرح‌های فرهنگی-هنری

این موسسه به‌عنوان حامی، مجری و سرمایه‌گذار صددرصدی طرح‌های فرهنگی- هنری همچون فیلم بی‌همه‌چیز و فیلم برادران لیلا فعالیت داشته است. فیلم برادران لیلا با حضور در جشنواره  کن، سروصدای زیادی به پا کرد و وجود بازیگران برجسته‌ای چون ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و پیمان معادی جذابیت این اثر هنری را دوچندان کرد. این اثر هنری پس از فیلم بی‌همه‌چیز دومین سرمایه‌گذاری موفق موسسه فرهنگی امیداخباراتی در حوزه سینماست. فیلم بی‌همه‌چیز، به‌عنوان اولین سرمایه‌گذاری موسسه، با حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب 5 سیمرغ بلورین و جایزه ویژه هیئت‌داوران شد و جایگاه دومین فیلم برتر از نگاه تماشاگران را به دست آورد. همچنین حمایت مالی از سه فیلم سینمایی آهو به کارگردانی هوشنگ گلمکانی، روشن به کارگردانی روح‌الله حجازی و آهنگ دونفره به کارگردانی آرزو ارزانش نیز در کارنامه بخش سینمایی موسسه فرهنگی امید اخباراتی دیده می‌شود.

اینجا در رابطه با موسسه فرهنگی امید بیشتر بخوانید.

 

چشم‌انداز مجموعه امید اخباراتی

بدون شک این فعالیت‌های اقتصادی و همچنین مواردی چون قدم زدن فیلم برادران لیلا بر روی فرش قرمز جشنواره کن، تنها یک شروع برای امیداخباراتی و مجموعه‌های تحت مدیریت وی به‌حساب می‌آیند و در آینده‌ای نه‌چندان دور، در جهت تعالی فرهنگ، هنر و اقتصاد ایران و ایرانی، در رابطه با امیداخباراتی و مجموعه‌های وی صحبت‌های بیشتری شنیده خواهد شد.